هندوانه ماري (ابوجهل)
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

هندوانه ابوجهل

گياهي كه داراي نامهاي فراوان مي باشد . آنرا هندوانه ابوجهل ،هندوانه ماري ، حنظل ، شپله ، خيار تلخ ، خربزه روباه و خرزهره (در كرمان) مي نامند . گياهي است مانند هندوانه و تفاوتش با هندوانه معمولي در اندازه برگها و رنگ برگها و نيز اندازه ميوه مي باشد . برگهاي هندوانه ابوجهل از هندوانه معمولي كوچكتر مي باشد همچنين سطح برگ نيز پوشيده از كركهاي ريزي زيادي مي باشد و رنگ برگ در هندوانه معمولي روشن تر از هندوانه ابوجهل مي باشد .

      

ميوه هندوانه ابوجهل نيز معمولا يك نوع مي باشد و انواع متعدد ندارد و همچنين اندازه ميوه نيز كوچك بوده و حدودا به اندازه يك پرتقال معمولي مي شود . رنگ ميوه نرسيده در ابتدا پس از تبديل گه به ميوه سبز پر رنگ بوده و با رشد ميوه رنگ آن سبز با رگه هايي از سبز تيره تر مي شود كه پس از رسيدن ميوه به رنگ زرد در مي آيد ودر موقع خشك شدن به رنگ قهوه اي در مي آيد . گوشته هندوانه نيز در ابتدا سفيد بوده و بعد از رسيدن به زردي مي زند اما كامل زرد نمي شود . دانه هاي آن نيز در ابتدا سفيد بوده و پوسته نازكي دارند اما كم كم به رنگ قهوه اي و برخي مواقع به رنگ مشكي در مي آيند و پوسته آنها نيز سخت و محكم مي گردد . گلها به رنگ زرد مي باشند البته گلها از گل هندوانه معمولي كمي كوچكتر مي باشد ولي مانند گل هندوانه معمولي است .

       

اين گياه يكي از انواع گياهان كم آب مي باشد و معمولا در بيابانها و به صورت خودرو آنهم در فصل تابستان كه چندان باراني نمي بارد مي رويد . در هر نوع زميني هم مي تواند رشد نمايد چه زمين شني و سنگي باشد چه زمين رسي .

          

        

          

دوران گل دهي و ميوه دهي گياه با توجه به منطقه رويش فرق مي كند ولي معمولا در فصل تابستان اين گياه رشد نموده و ميوه آن در ابتداي پاييز مي رسد واگر سرما نگيرد ميوه هاي آن تا فصل زمستان هم مي ماند و تا زمستان هم ممكن است ميوه تازه بدهد . اين گياه خواص درماني زيادي دارد اما به علت سمي بودن استفاده از آن بايد زير نظر كارشناسان خبره انجام گيرد و مصرف خودسرانه و زياد آن باعث بيماريهاي شديد مانند مسموميت و اسهال خوني و تكرر ادرار و يا حتي مرگ مي گردد . در زمان قديم براي سقط جنين از اين دارو استفاده مي شده كه موارد زيادي از مرگ و مير هم گزارش شده است . مقدار مصرف اين دارو به دليل سمي بودن بايد خيلي كم باشد و در حد گرم باشد و گزارشهايي از مرگ با مصرف بيش از يك قاشق آن رسيده است . از اين گياه براي پايين آوردن قند خون استفاده مي گردد و بهتر است تخم و گوشته گياه به خوبي كوبيده شده و بعد در آب ريخته و بعد از چند ساعت مخلوط را صاف نموده و مصرف كنند . براي درمان خارش پوست ، ميوه خشك گياه را كوبيده در ماست مي ريزند و مي گذارند تا خوب شيره گياه در ماست حل گردد آنگاه ماست را به قسمتي كه خارش دارد مي مالند . البته اگر بدن به سم گياه حساسيت نداشته باشد مي توان ميوه تازه را نصف كرده و آنرا روي پوست كشيد . بيابان نشين ها معمولا هنگام عقرب گزيدگي يا مار گزيدگي ريشه گياه را جوشانده و برمحل گزش مي گذاشتند و اثر خوبي هم داشت . براي درمان درد دندان نيز از جوشانده اين گياه در سركه استفاده مي شده است . براي دور كردن حشرات از محل زندگي نيز مي توان از پودر اين گياه استفاده نمود اما بايد به سمي بودن آن توجه شود همچنين براي دور كردن حشرات از محصولات كشاورزي كه بايد توجه شود روي ميوه ها ريخته نشود تا باعث مسموميت و ديگر بيماري ها نگردد . همچنين اين گياه را براي درمان سفيد شدن مو ، بيماريهاي كبدي ، جذام ، سياتيك ، واريس، نقرس ،صداهاي گوش و غيره نيز مفيد دانسته اند .


نظرات شما عزیزان:

مهرنوش
ساعت10:27---15 آذر 1393
ابوالفضل وبلاگ خیلی خوبی داری .
منم یه وبلاگ دارم که لیست همه دوستام داخلشه ، بهشون پیشنهاد دادم وبلاگ ابوالفضل را ببینند ، تو هم وبلاگت رو توی این لیست لینک کن ، کار خیلی راحتیه ، اینجوری بازدید وبلاگت خیلی زیاد میشه...

http://www.mehrnooosh.loxblog.com


مهرنوش
ساعت23:13---10 آذر 1393
ابوالفضل وبلاگ خیلی خوبی داری .
منم یه وبلاگ دارم که لیست همه دوستام داخلشه ، بهشون پیشنهاد دادم وبلاگ ابوالفضل را ببینند ، تو هم وبلاگت رو توی این لیست لینک کن ، کار خیلی راحتیه ، اینجوری بازدید وبلاگت خیلی زیاد میشه...

http://www.mehrnooosh.loxblog.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:هندوانه حنظل,تنگ طه,قند خون,خارش پوست,بيابان, :: 17:55 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 288
بازدید دیروز : 146
بازدید هفته : 1029
بازدید ماه : 5701
بازدید کل : 251940
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1