برگ گياهان
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

برگها نيز از تنوع فراوان برخوردارند . به طور كلي كار برگ بيشتر غذاسازي مي باشد . اما برخي برگها كارهاي ديگري را انجام مي دهند . مثلا در كاكتوسها معمولا ساقه گياه داراي كلرفيل بوده و عمل غذاسازي را انجام مي دهد و برگها بسيار كوچك شده و معمولا به صورت خار در آمده اند تا وظيفه محافظت از ساقه را انجام دهند . در برخي گياهان نيز برخي برگها بسيار نازك شده و به پيچك تبديل شده اند تا گياه بتواند با پيچيدن آنها دور چيزهاي مختلف ساقه ها را گسترش دهد .

                    

برخي برگها نيز وظيفه حفاظت از ديگر برگها را بر عهده دارند مانند برگهاي رويي پياز خوراكي و نيز برگهاي ساقه هاي زيرزميني مانند چمن و غيره كه فاقد سبزينه بوده و براي حفاظت برگهاي ديگر يا ساقه به وجود مي آيند .

برخي گياهان نيز در دوره اي از چرخه زندگي ساليانه برگ دارند كه آنها هم دو دسته اند يا مانند بيشتر درختان پهن برگ برگ آنها در انتهاي فصل پاييز مي ريزدو مدتي از سال را بدون برگ هستند كه در ايامي كه بدون برگ هستند فعاليتهاي گياه بسيار كم شده و در نتيجه نيازي به غذاسازي به وسيله برگ ندارند .ماند انار و سيب و بيد و حتي ممكن است برگهاي گياه بعد از گل دادن گياه ، بر روي گياه به وجود آيند . مانند زردآلو و هلو وآلو   . 

 و يا مانند برخي درختان مانند درخت گيز (بادام كوهي ) و خارشترحتي در فصل تابستان هم برگ ندارند و برگ آنها فقط در بهار براي مدتي ( معمولا دوره گل دهي ) بر گياه مي رويد و بعد هم مي ريزد . البته اين برگها هم بسيار كوچكند. بعد از ريختن برگها گياه نياز به غذاسازي دارد كه اين وظيفه برعهده ساقه هاي سبز رنگ گياه كه داراي سبزينه هستند مي افتد .  

   

 برگها نيز مانند ساقه ها ممكن است درون آب يا در هوا يا حتي زير زمين باشند . شكل برگها نيز خيلي باهم فرق دارد . كلا برگها بر اساس نوع دانه ( تك لپه اي و دو لپه اي ) تقسيم مي شوند كه معمولا برگ تك لپه اي ها باريك بوده و رگ برگ آنها نيز موازي مي باشد اما در اين ميان برخي برگهاي تك لپه اي نيز پهن مي باشند مانند بارهنگ و برخي هم رگبرگ موازي ندارند. برگ دولپه اي ها معمولا پهن بوده و رگ برگ آنها نيز موازي نيست . برگ تك لپه اي ها معمولا با نيام دور ساقه قرار مي گيرد . در صورتي كه برگ دو لپه اي ها معمولا با دمبرگ به ساقه وصل مي شوند .البته برخي مواقع با گوشواره به ساقه متصل مي گردند . مانند شيرشيرك

          

اندازه و شكل برگها نيز با هم خيلي فرق دارد . البته برگ بازدانگان با نهاندانگان فرق دارد و معمولا يا سوزني شكلند مانند كاج و يا فلس مانند هستند مانند سرو .

 

دربين نهاندانگان نيز انواع و اقسام برگها وجود دارد . اندازه برگها از اندازه هايي كه با چشم به راحتي ديده نمي شوند شروع شده تا اندازه هايي كه به چندين متر نيز مي رسد . مانند نوعي نخل آفريقايي كه طول برگ آن به چندين متر مي رسد . يا برخي گياهان دريايي كه برگهاي بسيار بلندي دارند . شكل برگ نيز فرق دارد . برگها به دو دسته ساده و مركب تقسيم مي شوند . برگها ساده آنهايي هستند كه فقط از يك برگ درست شده اند . اين برگ ممكن است كناره هاي صاف و بدون چين خوردگي داشته باشد مانند انار و مركبات و يا ممكن است اطرافش كنگره دار باشد مانند توت و يا چين خورده باشد مانند رز و انجير . شكل آنها نيز ممكن است باريك باشد مانند انار و اكاليپتوس و يا پهن باشد مانند چنار و بارهنگ

.برخي برگها گرد هستند مانند پياز كه برگهاي گرد توخالي دارد . برخي برگهاي گياهان در مناطق گرم و خشك نيز براي سازگاري با محيط و از دست ندادن آب به صورت باريك و گرد در آمده اند مانند برگ درخت گز .  

برگ مركب از چندين برگچه كه با يك دمبرگ به ساقه متصلند درست شده است و انواعي دارد ممكن است مانند توت فرنگي تعداد برگچه ها 3 تا باشد

و يا مانند نخود و گل رز برگچه ها به طور متقارن دو طرف ميله وسطي كه دنباله دمبرگ است قرار گرفته باشند  البته ممكن است مانندنخود و گل رز و شيرين بيان فقط يك ميله باشد

و يا چندين ميله مانند هويج . يا همه در يك جا فراهم آمده باشند .مانند پنجه آفتاب

 

 

  

از نظر قرار گيري برگ روي ساقه نيز معمولا سه نوع برگ آرايي وجود دارد . ممكن است برگها به صورت جفتي و روبه روي هم در روي يك ساقه قرار گيرند مانند نعناع و ريحان و يا به صورت تكي و متناوب مانند انار و يا بيش از دو برگ در يك جا روي ساقه قرار گيرند مانند روناس .

از برگها استفاده هاي زيادي مي كنيم . از برخي به عنوان ماده غذايي استفاده مي كنيم . مانند انواع سبزي ها برخي براي مصارف دارويي استفاده مي كنيم مانند آويشن و مروك و برخي را براي زيبايي استفاده مي كنيم مانند انواع گياهاني كه بيشتر با تغيير ژنتيكي به صورت گياهان تزييني با برگهايي زيبا با انواع رنگها استفاده مي كنيم . از برخي برگها در گذشته براي رنگرزي استفاده مي شد مانند روناس و برگ درخت گردو و برگ محافظ پياز و بيشتر برگها را براي تغذيه انواع دامها به كار مي بريم .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:برگ گياهان,جفتي,نعناع,بارهنگ مواد غذايي,توت فرنگي, :: 17:48 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 328
بازدید ماه : 6708
بازدید کل : 258415
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1