حتي به چشمها هم نمي شود اعتماد كرد
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

هميشه نمي توان به آنچه چشم ما مي بيند اعتماد كرد . دليل آن هم برخي كاركرد هاي چشم است كه گاهي ما را در مقايسه و اندازه گيري چيزها دچار سردرگمي مي كند . مثلا چشم ما اشيا را به صورت تكي پردازش نمي كند بلكه از محيط پيرامون شي نيز براي پردازش اطلاعات و ديدن شي استفاده مي كند حال اگر شيئي يكسان در دو محيط متفاوت باشد به دليل تأثير گزاري محيط پيرامون بر شي ممكن است ما آن شي را يكسان نبينيم . مانند مثالهاي زير

در مورد اول دايره اي كه در بين دايره هاي بزرگ محصور است از دايره اي كه در بين دايره هاي كوچك محصور است كوچكتر به نظر مي رسد در صورتي كه هر دو دايره با هم مساويند . و به دليل مقايسه بين دايره و محيط پيرامون ، اندازه آنها متفاوت به نظر مي رسد .

                   

در مورد دیگر دو پاره خط آبی با هم برابرند اما چون تقسیم بندی مربع ها در کنار پاره خط بالایی بزرگ تر می باشد ، پارخط بالا از پاره خط پایین کوچکتر به نظر می رسد .

 

در مورد ديگر به نظر مي رسد پاره خط  سمت راست از پاره خط سمت چپ بزرگتر است در صورتي كه هر دو با هم مساويند و به دليل اختلاف جهت فلش ها اندازه پاره خط سمت چپ كه فلشها به طرف داخل هست كوچكتر به نظر مي رسد .

             

 

 

 

 

در مورد بعد به نظر مي رسد كه دو طرف دايره ها به طرف بيرون خم شده است و دايره ها مانند كمان هستند در صورتي كه طرف بيرون دايره ها كاملا بر روي يك خط راست قرار دارند و مي توان مستطيلي دور آن رسم نمود به طوريكه طول مستطيل بر تمام دايره ها مماس باشد .

در مورد ديگر اگر پاره خطي عمودي و پاره خط ديگر افقي رسم نماييم و هردو پاره خط با هم مساوي باشند به نظر مي رسد كه پاره خط عمودي از پاره خط افقي بلندتر مي باشد .همچنين پاره خط زخيمتر از نازكتر كوتاهتر به نظر مي رسد و همچنين اگر پاره خط را هاشور بزنيم باز كوتاهتر به نظر مي رسد .

 

 

                            

همچنين اگر درون مربعي خطهاي عمودي رسم كنيم ، ديگر آن مربع به شكل مربع ديده نمي شود و فكر مي كنيم كه بلندي مربع از پهناي آن بزرگتر است .

                                     

در مورد ديگر ، در نگاه اول هيچكس نمي تواند باور كند كه همه ي اين خطوط با هم موازيند و همه فكر مي كنند كه اگر خطوط را ادامه دهيم همديگر را قطع مي كنند . حتي با نگاه خيلي دقيق هم متوجه موازي بودن خطوط نخواهيم شد . اين به دليل آهنگ مخالف خطوط كوچكي است كه بر خطهاي بزرگ رسم شده اند و چشم ما را به همان جهت حركت خطهاي كوچك سوق داده و ما امتداد خطهاي بزرگ را اشتباهي به سمت هم مي بينيم .

                               

همین آهنگ مخالف در مربع زیر نیزباعث می شود در هنگام نگاه کردن به تصویر مربع وسط را در حال حرکت بپنداریم که اگر آهنگ همه شکل های داخلی یکسان باشد ، مانند شکل بعدی این اتفاق نخواهد افتاد .

 

در شکل زیر نیز جهت خطوط تغییر می کند و با نگاه کردن به تصویر احساس لرزش در کلمه TANGTAHA احساس می شود .

 


نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت11:09---24 شهريور 1395
جالب بود .

کوروش
ساعت8:38---2 ارديبهشت 1393
دیگر به که می توان اعتماد کرد .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:خطاي ديد , اعتماد , دايره , مربع , آهنگ, :: 19:5 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 667
بازدید ماه : 5339
بازدید کل : 251578
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1