اشكالات كتاب علوم تجربي كلاس سوم دبستان سال 92
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

اشكالات كتاب علوم كلاس سوم سال 92

در صفحه 29 مقايسه حجم پارچ ، ليوان رضا از ليوان علي بزرگتر مي باشد اما در جدول و نيز در تصوير حجم ليوان علي بزرگتر است چرا كه با پارچ مي توان فقط 5 ليوان از نوع ليوان علي را پر كرد و با ليوان رضا 7 تا را مي توان پر نمود . بهتر است يا اندازه ليوان رضا را كوچكتر نمود و يا تعداد ليوانهاي علي را بيشتر نمود .

در صفحه 34 سطر دوم بيان شده فهرست را به نمودار تبديل كنيد و بعد توضيحي هم درباره تبديل فهرست به نمودار بيان شده اما در خود كتاب فهرست به نمودار تبديل شده است كه يا بايد نمودار ها حذف گردند و يا اينكه در سطر دوم فعلها را از دوم شخص كه دانش آموزان باشند به اول شخص كه كتاب باشد تبديل نمود . در پايين نمودارها نيز يك نمودار خام رسم شده كه معلوم نيست براي چيست . اگر براي رسم نمودار مربوط به فهرست خريد بچه ها باشد كه دو نمودار مورد نياز است و در بالا هم رسم شده و اگر براي مقايسه هم باشد كه بايد 8 ستون داشته باشد نه 4 ستون تا دانش آموزان بتواند همه موارد فهرست خريد را با هم مقايسه كند .

در همين صفحه و در يك سطر مانده به آخر نوشته شده « وقتي مقدار كمتري از ماده نياز داشته باشيم » و عنوان نشده كمتر از چه چيزي كه بهتر است كلمه كيلوگرم در عبارت به كار برده شود و البته اين نكته هم قابل ذكر است كه هميشه فقط مقدار كمتر از كيلوگرم را با گرم بيان نمي كنند بلكه گاهي بيشتر از كيلوگرم را نيز با واحد گرم بيان مي نمايند مانند 1250 گرم . پس بهتر است بيان شود هر گاه به مقادير كمي از يك ماده نياز داشته باشيم . البته جمله از لحاظ نگارشي هم كمي اشكال دارد و اگر حرف به قبل از مقدار نوشته شود بهتر است .

در صفحه 37 سطر اول نوشته شده جهت پيكانها را در روي شكل دنبال كنيد . در حاليكه شكل در صفحه قبل مي باشد . پس بهتر است بعد از شكل صفحه ي بعد اضافه گردد تا دانش آموزان بداند منظور شكل صفحه ي قبل است .

در همين صفحه در تصويري كه جهت نشان دادن آزمايش تقطير آب به وسيله ي دانش آموزان نشان داده شده اگر قرار باشد بخار آبي از ظرف خارج گردد و به بشقاب سرد بخورد ليوان در جهت خلاف شيب بشقاب قرار دارد و حتي خود دانش آموزان نيز در خلاف جهت شيب بشقاب مي باشد و اگر هنوز بخاري هم خارج نمي شود كه گرفتن بشقاب بالاي ظرف در حال جوشيدن باعث گرم شدن بشقاب مي شود و در صورت برخورد بخار آب به بشقاب بخار به آب تبديل نمي شود و كلا ظرفي كه براي انجام اين آزمايش در نظر گرفته شده مناسب نمي باشد و اگر يك بشقاب نسبتا گود يا يك كاسه كه در آن آب سرد يا يخ باشد قرار داده مي شد خيلي بهتر بود چرا كه دانش آموزان با انجام آزمايش طبق تصاوير و دستورالعمل كتاب كار مي كند و در صورت نتيجه نگرفتن هم به كتاب و مطالب آن بي اعتماد مي شود و هم مطالب كتاب را بالاتر از حد توانايي و درك خود ديده و ديگر رغبتي به  انجام آزمايشها نخواهد داشت .

در صفحه 38 سطر بالاي كادر نوشته شده ما و بسياري از موجودات زنده ديگر به آب نياز داريم . هيچ جانداري بدون آب زنده نمي ماند . كه در قسمت اول عنوان شده بسياري از موجودات زنده به آب نياز دارند اما در قسمت بعد عنوان شده هيچ جانداري بدون آب زنده نمي ماند . كه اين دو با هم جور در نمي آيد و بهتر است جمله اول حذف گردد .

در صفحه 39 زير تصوير ليوان نوشته شده « همه آب شيريني كه ما مصرف مي كنيم » كه اشتباه است و بايد نوشته شود همه آب شيريني كه در روي زمين موجود است . البته اندازه ليوان نيز در مقايسه با اندازه سطل و مقدار آب شور و شيرين كمي بزرگ به نظر مي رسد و بهتر است كمي كوچكتر رسم گردد .

در صفحه 40 تصاوير پايين صفحه كه در بالاي آن عنوان شده در كدام محل تبخير سريعتر انجام مي گيرد ؟  تبخيرآب فقط به بودن خورشيد در زير ابر يا نبودن آن زير ابر بستگي ندارد بلكه عوامل زيادي مانند دماي خود آب ( مثلا مناطق قطبي و مناطق استوايي ) عمق آب ، دماي خود منطقه و عوامل ديگر بستگي دارد بنابر اين بهتر است يا تصاوير تغيير داده شوند و يا سؤال اصلاح گردد . مثلا مي توان در زير تصاوير عنوان كرد هر دو تصوير مربوط به يك منطقه در دو روز پشت سر هم مي باشد .

 در صفحه 41 ابري كه در ظرف نشان داده شده با شرايطي كه در شرح فعاليت عنوان شده به هيچ وجه قابل مشاهده نيست و بهتر است تصوير حقيقي به جاي اين تصوير گذاشته شود .

در صفحه 45 براي انجام آزمايش  بايد مقدار مساوي آب روي هر ظرف ريخت كه در دستورالعمل انجام آزمايش بيان نشده و بهتر است در سطر سوم «به مقدار مساوي» قبل از روي آن اضافه گردد  البته ديگر نيازي به سطر چهارم هم نمي باشد .

در صفحه 46 در بالاي صفحه عنوان شده « چرا آب ، همه جا در زمين فرو نمي رود ؟ » و بعد آزمايشي بيان شده كه دانش آموزان با انجام آن به نتيجه ي مورد نظر نخواهند رسيد . چرا كه خاك رس را هرچند با دست فشار دهيم و روي آن آب بريزيم باز آب در آن نفوذ مي كند . گر چه ميزان نفوذ آب خيلي كم باشد و مدت زمان زيادي طول بكشد تا آب در خاك نفوذ كند اما نفوذ ناپذير نيست و اين با آنچه در پايين صفحه درباره ي نحوه ي تشكيل آبهاي زير زميني گفته شده فرق دارد . بهتر است سؤال بالاي صفحه تغيير كند و بيان شود چرا آب در همه ي زمينها به يك اندازه فرو نمي رود ؟

 در صفحه 47 در بالاي صفحه عنوان شده در جاهايي كه رود و چشمه وجود ندارد مردم از قنات و چشمه استفاده مي كنند و نامي از چاه برده نشده است در صورتي كه امروزه ديگر كمتر قناتي را مي تون يافت كه مردم از آن استفاده مي كنند همچنين تعداد  چشمه هانيز خيلي كم است و در عوض بيشتر مردم از آب چاه استفاده مي كنند كه بهتر بود در اين قسمت از چاه هم به عنوان يكي از منابع تأمين آب اشاره نمود . در پايين صفحه هم عنوان شده استفاده بيش از اندازه از آبهاي زيرزميني باعث خشك شدن بيشتر چاه ها شده بهتر بود عنوان مي شد بيشتر قنات ها و چشمه ها و چاه ها چرا كه استفاده زياد از آبهاي زير زميني ابتدا باعث خشك شدن قناتها و چشمه ها مي شود بعد چاه ها خشك و يا كم آب مي گردند .

در صفحه 48 عنوان شده همه ي رودها از آب شدن برف كوه ها تشكيل مي شوند در صورتي كه برخي از رود ها اينگونه نيستند مانند رود آبرود شور در منطقه فورگ داراب كه در منطقه اي گرم قرار دارد و بر روي كوه هايي كه دو شاخه رود از آن سرچشمه مي گيرند هيچگاه برفي نمي بارد .

در صفحه 49 آزمايش كنيد آنچه در شرح آزمايش آمده و تصوير كشيده شده با هم فرق دارند . در شرح آزمايش عنوان شده ته بطري را سوراخ كنيد و بعد گفته شده شن ماسه و ريگ را در قوطي بريزيد كه بهتر است يا قوطي به بطري تبديل شود و يا بطري به قوطي و شكل نيز عوض گردد و يا شرحي متناسب با خود شكل نوشته شود تا دانش آموزان دچار سردر گمي نگردند .


نظرات شما عزیزان:

دانیال
ساعت9:20---20 اسفند 1392
کتابهای کلاس سوم که همه اش اشکال هست پس نویسنده ها پول بابت چی میگیرن .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:علوم , كلاس سوم دبستان , شرح آزمايش , قنات , نمودار, :: 9:20 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 4492
بازدید ماه : 6262
بازدید کل : 257969
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1