معماها و سرگرمي هاي رياضي
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

1 - يك فروشنده تعدادي تخم مرغ داشت كه برخي كوچك و برخي بزرگ بودند اما تعداد تخم مرغ هاي كوچك و بزرگ با هم مساوي بودند او آنها را از هم جدا كرد و تخم مرغ هاي بزرگ را هر2 عدد 500 تومان و تخم مرغهاي ريز را هر 3 عدد 500 تومان فروخت . در روز بعد باز هم مانند روز اول و به اندازه روز اول تخم مرغ داشت اما آنها را جدا نكرد و هر 5 تخم مرغ را 1000 تومان فروخت او حساب كرد در روز دوم 3500 تومان نسبت به روز اول كمتر پول گيرش آمده حساب كنيد او در هر روز چند تخم مرغ فروخته است ؟

 

2 -سربازان يك پادگان براي انجام يك مراسم در رديفهاي 10 نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 9 نفري شد در رديفهاي 9 نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 8 نفري شد در رديفهاي 8 نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 7  نفري شد در رديفهاي 7  نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 6  نفري شد در رديفهاي 6  نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 5  نفري شد در رديفهاي 5 نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 4 نفري شد در رديفهاي 4 نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 3 نفري شد در رديفهاي 3 نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 2 نفري شد در رديفهاي 2  نفري قرار گرفتند در آخر يك رديف 1 نفري شد . حساب كنيد حد اقل چند نفر سرباز در مراسم حاضر بودند ؟

3 - يك فروشنده متقلب هر روز 50 ليتر شير براي فروش به شهر مي برد او ابتدا از بالاي شهر شروع به فروش مي كند و شيرهاي خود را در 4 محله مي فروشد . اما براي اينكه سود بيشتري نصيبش گردد او پس از فروش در يك محله ، هر چه شير فروخته به شيرها آب اضافه مي كند . او در هر 4 محله به يك اندازه شير مي فروشد و موقع برگشت به خانه نيز باز شير فروخته شده را با آب جايگزين مي كند تا با آنها ماست درست كند . اگر مقدار شير خالص او موقع برگشت به خانه 48/20 ليتر باشد او در هر محله چه مقدار شير فروخته و در هر محله چقدر از شير خالص بوده است ؟

 

4 - يك نفر به مغازه رفت و 6 قلم جنس خريد كه قيمت آنها به اين ترتيب است پنير و شير 5200 تومان ، كره و پنير 2200 تومان   تخم مرغ و كره 4500 تومان ، نان و شير 6200 تومان ماست و پنير 1500 تومان و مي دانيم قيمت شير 3 برابر قيمت كره است . او كلا چقدر پول پرداخته است .

5 - خانمي با شوهر خود سوار قايق در مرداب گردش مي كردند . خانم به رياضيات علاقه مند بود و شوهرش به طبيعت . در مرداب يك نيلوفر آبي ديدند كه مقداري از سطح مرداب بالاتر آمده بود خانم گفت من مي خواهم با اين گل عمق مرداب را اندازه بگيرم . اما شوهرش مخالفت كرد و گفت من اجازه نمي دهم تو به طبيعت آزاري برساني و گل را از جا بكني . خانم گفت اما من بدون كندن گل ، عمق مرداب را اندازه مي گيرم . او مقدار گل كه از آب بيرون آمده بود را اندازه گرفت 5 سانتي متر بود او گل را كشيد تا نوك آن هم سطح آب شد ميزان جابجايي گل را اندازه گرفت  30 سانتي متر شد . حالا با اطلاعاتي كه خانم به دست آورده چگونه مي تواند عمق مرداب را اندازه بگيرد ؟

6 - يك برج بزرگ استوانه اي شكل تاريخي وجود دارد كه قطر آن 7 متر است و  مقداري از آن بر اثر گذشت ساليان زياد خراب شده دردور اين برج راه پله اي براي بالا رفتن از برج ساخته بودند كه امروزه بيشتر آن خراب شده راه پله از پايين تا بالا 4 دور كامل دور برج دور ميزند . و عرض هر پله نيزبا توجه به پله هايي كه سالم مانده اند 25 سانتي متر مي باشد و ارتفاع هر پله نيز 30 سانتي متر مي باشد .هيچ پله اي عرض ديگر پله ها را نگرفته يعني عرضشان همپوشاني ندارد . در تعداد پله هاي اين برج اختلاف نظر وجود دارد اما با اطلاعاتي كه در دست داريم مي توانيم تعداد دقيق  پله ها را حساب كنيم چگونه ؟ همچنين ارتفاع برج را با توجه به ارتفاع پله ها پيدا كنيم .

7 - در يك مجلس بين زنان و مردان چاق و لاغر بر سر ميزان قدرت بدني آن ها بحث در گرفت و قرار شد آنها براي سنجش قدرت خود يك مسابقه طناب كشي برگزار كنند . ابتدا 4 مرد چاق در يك طرف و 5 زن چاق در طرف ديگر ايستادند و مسابقه دادند . مسابقه مساوي شد . در بار دوم يك مرد چاق و دو زن چاق در يك طرف و دو زن لاغر در طرف ديگر ايستادند و باز مسابقه مساوي شد . در بار سوم 3 زن چاق و 2 زن لاغر در يك طرف و 4 مرد چاق و يك زن چاق در طرف ديگر ايستادند . به نظر شما اينبار با توجه به دو مرحله قبل  نتيجه چه خواهد شد ؟

8 -  3  خانم به اتفاق شوهرانشان خود را وزن كردند . اين نتايج به دست آمد :

سه خانم با هم 222 كيلوگرم شدند و آنا 5 كيلوگرم از ماندانا سنگينتر بود و مريم 5 كيلوگرم از آنا سنگينتر بود . شوهرانشان نيز اينگونه بود كه سينا دو برابر همسرش وزن داشت و علي يك ونيم برابر همسرش و آرش هم وزن همسرش بود . وزن همه با هم 550 كيلوگرم بود . حال با توجه به اين اطلاعات اول وزن هركدام چه قدر بود و بعد چه كسي همسر چه كسي هست ؟

9 - دو نفر با هم يك دستگاه چاقو تيز كني خريدند تا با هم كار كنند اما پس از خريد چاقو تيز كني از هم جدا شدند و قرار شد ابتدا يكي از آن دو دستگاه را ببرد و تا وقتي صفحه آن نصف شد از آن استفاده كند و بعد به شريكش بدهد تا او نيز از نصف ديگر صفحه استفاده كند و هيچ كدام ضرر نكنند . قطر صفحه 56 سانتي متر و قطر سوراخ وسط صفحه كه روي دستگاه سوار ميشود و قابل استفاده نيست 8 سانتي متر مي باشد . حال سؤال اين است چه موقع نصف صفحه تمام مي شود و دستگاه بايد به شريك ديگر برسد ؟

10 – داريوش تعدادي كتاب داستان و علمي و فرهنگ لغت خريد و بابت كل آنها 100000  پول پرداخت  . قيمت يك كتاب علمي دو برابر كتاب داستان و قيمت فرهنگ لغت 5 برابر داستان مي باشد و تعداد كتابهاي داستان 10 برابر كتابهاي علمي مي باشد . ( قيمت كتابها مضربي از 1000 است ) قيمت و تعداد هر نوع كتاب چقدر است ؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:فروشنده , ليتر , تخم مرغ , علمي , داستان ,مجلس, :: 11:43 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 134
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 783
بازدید ماه : 5455
بازدید کل : 251694
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1