چگونگي ساخت مداد
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

در سال 1654 ميلادي در شمال انگليس طوفان شديدي به وقوع پيوست كه درختان زيادي را از ريشه كند . در روزهاي بعد يكي از روستائيان كه از جنگل مي‌گذشت مشاهده نمود كه درخت بلوط تنومندي كه هر روز در سايه اش مي نشسته و صبحانه مي خورده شكسته و از انتهاي آن تكه هاي سياه رنگي خارج شده است . او كه بسيار ناراحت شده بود تكه هاي سياه رنگ را برداشت و آنها را به اطراف مي كشيد او مشاهده نمود كه با آن تكه ها مي شود به راحتي بر روي كاغذ و ديگر چيزها نوشت و اثر آن از زغال چوب و غيره خيلي بهتر مي باشد به اين ترتيب اولين گرافيت نسبتا خالص كشف گرديد .

چون نوشتن با گرافيت خالص باعث كثيف شدن دست مي شد نجاري براي گرافيت قابي چوبي ساخت و اندك اندك مداد در شكل كنوني به وجود آمد . مدتي گذشت تا  در سال 1795 ميلادي نيكلاس كنته شيميدان فرانسوي دريافت كه مي توان با مخلوط كردن مقداري خاك رس با گرافيت و پخت آن در دماي بالا نوعي مغز مداد مرغوب به وجود آورد كه اين اختراع را به نام خود او يعني كنته نام گذاري نمودند.

 البته اضافه نمودن خاك رس به گرافيت دو دليل داشت اول در مصرف گرافيت صرفه جويي مي شد و در ضمن مي شود با كم و زياد كردن مقدار خاك رس ميزان نرمي و سختي نوك مداد و نيز ميزان تيرگي و روشني رنگ آنرا جهت كارهاي مختلف تغيير داد مثلا نقاشها به مدادي با نرمي بيشتر و رنگ تيره‌تر نياز دارند اما طراحان به مدادي با سختي بيشتر نياز دارند . ميزان سختي و نرمي را با  H  و  B تا شماره 9 مشخص مي كنند و حرف  F  براي مداد معمولي مي باشد . كه درجه بندي و نوع خطي كه بر جا مي گذارند را مشاهده مي نماييد .

 

                                       

۹H

۸H

۷H

۶H

۵H

۴H

۳H

۲H

H

F

HB

B

۲B

۳B

۴B

۵B

۶B

۷B

۸B

۹B

سخت‌ترین

متوسط

نرم‌ترین

   

 

چوب مداد را معمولا از چوب نوعي سرو درست مي كنند . دليل آن هم اين است كه هم رگه هاي آن مستقيم است و هم به دليل نرمي خوب تراشيده مي گردد . براي ساخت چوب مداد استاندارد نيز مراحلي بايد طي شود و اين چوب پخته شود تا ميكروبها و تخم انگلهاي موجود در چوب از بين برود و مدادي بهداشتي توليد گردد البته خيلي از توليد كنندگان سودجو از چوبهاي خام و ميكروب زدايي نشده استفاده مي كنند كه ممكن است در اثر تماس با دست و حتي دهان بچه ها باعث بيماري گردند كه بهتر است براي جلوگيري از بيمار شدن از مدادهاي استاندارد استفاده نمود .

مدادها را به شكلهاي متفاوت مي‌سازند كه معمولي‌ترين آن مداد گرد و مداد شش گوش مي باشد كه مداد شش گوش براي نغلتيدن روي ميز مناسب‌تر مي‌باشد . البته برخي مواقع مدادها را سه گوش و يا حتي چهار گوش هم مي‌سازند مغزي مداد هم معمولا گرد است اما گاهي براي طراحي و نقاشي مداد را با  مغز چهارگوش مي‌سازند .


چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:مداد , كنته , طراحي , نقاشي , ميكروب, :: 12:9 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 194
بازدید دیروز : 428
بازدید هفته : 622
بازدید ماه : 2392
بازدید کل : 254099
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1