مقایسه وزن گلوله ها
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

 

درون یک جعبه مکعب شکل که وزن آن 3 کیلوگرم می باشد  یک گلوله آهنی قرار داده ایم که وزن آن22 کیلو گرم می باشد و قطر آن برابر طول یک ضلع مکعب می باشد .  اگر به جای این گلوله 8 گلوله آهنی که قطر هر کدام نصف قطر گلوله بزرگ باشد قرار دهیم به نظر شما آیا وزن جعبه با گلوله ها از 25 کیلوگرم بیشتر می شود یا کمتر ؟ حال اگر به جای 8 گلوله 27 گلوله که قطر هر کدام ثلث قطر گلوله بزرگ می باشد قرار دهیم ،؛به نظر شما وزن جعبه چه تغییری خواهد کرد ؟ اگر 32 گلوله که قطر هر کدام یک چهارم گلوله بزرگ است قرار دهیم چطور ؟

برای رسیدن به جواب ابتدا باید بتوانیم وزن هر گلوله را حساب نماییم . با توجه به اینکه جنس تمام گلوله ها یکسان می باشد پس حجم مساوی از گلوله ها وزن یکسانی نیز خواهند داشت . حجم را می توانیم از راه فرمول حجم کره که برابر است با : چهار سوم * عدد پی * مکعب شعاع پیدا نماییم . در اینجا دو قسمت اول در هر دو مورد اول و دوم یکسان می باشد و فقط مکعب شعاع تغییر می نماید که چون شعاع گلوله کوچک یک دوم گلوله بزرگ است پس مکعب شعاع گلوله کوچک یک هشتم گلوله بزرگ می شود و چون در جعبه 8 گلوله قرار داده ایم در میابیم که حجم گلوله ها در هر دو حالت یکی می شود و در مورد سوم نیز چون شعاع گلوله کوچک یک سوم گلوله بزرگ است پس مکعب  شعاع گلوله کوچک یک بیست و هفتم گلوله بزرگ می شود و باز چون درون جعبه 27 گلوله جای داده ایم  در هر دو حال حجم و وزن گلوله ها برابر است . اما در حالت آخر شعاع گلوله بزرگ یک چهارم گلوله کوچک و در نتیجه مکعب شعاع آنها یک شصت و چهارم گلوله بزرگ می شود و ما درون جعبه فقط 32 گلوله گذاشته ایم که با محاسبه حجم نتیجه می گیریم که حجم و وزن این جعبه نصف بقیه جعبه ها می شود . و اگر بخواهیم برابر گردد باید 32 گلوله دیگر به آن اضافه نماییم .


نظرات شما عزیزان:

حسن
ساعت9:11---7 فروردين 1392
ما که آخرش نفهمیدیم چی شد .

محمد
ساعت9:31---18 مرداد 1391
مطلب خوبی بود .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:مکعب , جعبه , گلوله , شعاع , حجم, :: 23:17 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1