آيت الله انصاري نوايگاني
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

 

شيخ يحيى انصارى شيرازى متخلّص به «شیخ اشراق»، فرزند شيخ محمّد انصارى، در شب نيمه ماه مبارك رمضان (برابر با سال 1306) در روستاى تاریخی نوايگان ديده به جهان گشود.

او فرزند شيخ محمّد بن شيخ زكريا(نصيرالاسلام) مي باشد كه در زمان حكومت قاجارها و در هنگامي كه بهائيان در شهر ني ريز و اطراف به آزار شيعيان مشغول بودند به مبارزه با آنان پرداخت . نسب خاندان انصاري در نوايگان و تنگ طه به جابر بن عبدالله انصارى (صحابى بزرگ پيامبر(صلى الله عليه وآله)) مى رسد. بيشتر افراد خاندان انصاري از عالمان و بزرگان عصرخويش بوده اند و شيخ يحيى انصارى در چنين خاندانى رشد كرده است.

وىتحصيل را در روستاى نوايگان شروع كرد و بعد در سال 1325 ش. به حوزه علميه شيراز رفت وى پس از شش سال سكونت و تحصیل در شيراز، حدود سال 1331 ش. براى ادامه تحصيل به حوزه علميه قم رفت . و مكاسب و كفايه را نزد آية الله محمّدباقر سلطانى طباطبايى خواند و شرح تجريد رانزد آية الله شيخ محمّد يزدى آموخت. در درس هاى خارج آية الله بروجردى، آيةالله اراكى، حاج شيخ مرتضى حائرى و درس فقه و اصول امام خمينى شركت كرد اوبراى كسب علوم عقلى و نقلى، سى سال از محضر علاّمه طباطبايى بهره برد .

شيخ يحيي از همان آغاز تحصيل در شيراز، شروع به تدريس مقدّمات كرد و در طى سال ها فعاليّت علمى، كتاب هاى زير را تدريس كرده است:   1 . شرح لمعه  2. اصول الفقه 3 . بداية الحمكمة .   4. رسائل.
5. يك دوره كامل شرح فصوص قيصرى  .    6. مصباح الانس.   7. منطق منظومه. 8. كشف المراد .   9. اسفار
. آيةالله انصارى منبر را از اوّل جوانى شروع كرده و بارها در فسا، رفسنجان،شيراز، قم و ديگر مناطق به منبر رفته و سخنرانى كرده است. منبر او شامل روشنگرى هايى درباره رژيم طاغوت، توجه و هشدار به التقاط و دفاع و تلاش براى حكومت شيعه بوده است. او در اين راه، به التقاطهاى دكتر شريعتى اشاره كرده، با وى مخالفت كرد و به همين جهت حتى بعضى ياران نزديكش او را تنها گذاشتند ولى او همچون شهيد مطهّرى، اعتقاد و تعصّب در خلوص دين و ناسازگارىبا التقاط داشت و همه سختى ها را به جان خريد و از عقيده درستش دست برنداشت.

آثار آية الله انصارى عبارتند از:   1. اصطلاحات حكمت متعاليه ( فارسى )  2. آهنگ آزادى از سركوه داراب (اين كتاب فارسى و شامل قسمتى از فداكارى هاىجدش شيخ زكريا نصير الاسلام در راه مشروطه و شرح زندگانى جابر بن عبدالله انصارى است).  3. سروشى از عالم غيب (تفسير سوره نبأ به زبان فارسى)
4. اشعار و قصائد و غزليات.   5. شرح منظومه سبزوارى كه جلد اوّل آن چاپ شده است.

 

شيخ يحيي دو بار دررفسنجان و يك بار در فسا و يك بار در شيراز و يك بار در خوانسار توسط ساواك دستگير شده و چندين بار زندانى شده است.
ايشان دردوران رژيم طاغوت دو بار هم تبعيد شد. كه يك بار به كوهدشت تبعيد شد كه حدود چهار ماه طول كشيد و بار دوم به نايين تبعيد گرديد كه حجج اسلام احمدآذرى قمى و محمّد عبايى خراسانى نيز همراه وى تبعيد شدند و اين تبعيد حدود سى و دو ماه طول كشيد
.

 


نظرات شما عزیزان:

کیارش
ساعت8:40---16 خرداد 1391
از مردم اصفهان زرنگتر و باهوشتر در جایی وجود ندارد .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 28 آبان 1390برچسب:شيخ اشراق,نوايگان,تنگ طه,انصاري,شيخ زكريا, :: 18:59 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 371
بازدید هفته : 4480
بازدید ماه : 6250
بازدید کل : 257957
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1