گياهان دارويي تنگ طه (انزروت)
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

گياهان دارويي روستاي تنگ طه (خار انزرتين )

                   

گياه انزرتين كه در مناطق مختلف نامهاي متفاوتي دارد . در جنوب فارس به آن انزرتين گويند و نامهاي ديگر آن در جاهاي ديگر انزروت ،كحل فارسي ، كنجيره و گالبانه و چندين نام ديگر مي باشد . گياهي است كه در مناطق مختلف فارس مي رويد و معمولا بين 1 تا 2 متر ارتفاع دارد . از ويژگي هاي جالب اين گياه كه به صورت درختچه مي باشد اين است كه اين گياه در فصل تابستان كه معمولا بارندگي كم است به استراحت مي پردازد

          

و معمولا برگهاي آن مي ريزد و در فصل پاييز با سرد شدن هوا و بارندگي كم كم برگهاي گياه سبز شده و گياه فعاليت خود را آغاز مي نمايد و معمولا در اواخر زمستان و فصل بهار به گل مي نشيند .

         

 

برگهاي گياه باريك و كوچك مي باشند و گلهاي آن حالت بادكنك مانند داشته و به رنگ صورتي و سفيد مي باشد . گياه براي حفاظت خود در مقابل چرندگان خارهاي فراواني دارد . قسمتهاي مورد استفاده گياه يكي برگها مي باشند كه خوراك خوبي براي دامها هستند البته به دليل خاردار بودن دامها نمي توانند از برگها استفاده نمايند . ديگر استفاده انزرتين صمغي است كه از بعضي قسمتهاي شاخه ها بيرون مي زند و معمولا سفيد رنگ و يا سفيد مايل به زرد مي باشد

        

و به آن در روستاي تنگ طه و مناطق اطراف كنجيره مي گويند . اين صمغ خواص دارويي زيادي دارد و قيمت نسبتا بالايي هم دارد ومعمولا در فصل بهار برداشت مي گردد .

          

برخي خواص آن عبارتند از :

آنرا با عسل مخلوط كرده و در گوش ميريزند و گوش را ضد عفوني مي كند .

براي از بين بردن بلغم و نيز نفخ شكم نيز مفيد مي باشد .

براي از بين بردن زگيل نيز آنرا با سركه مخلوط كرده و روي زگيل مي مالند معمولا زگيل از بين مي رود .

براي از بين بردن گوشت اضافي در زخمها نيز مي توان از آن استفاده كرد . براي درمان برخي ديگر از بيماري ها مانند درد سياتيك و كمردرد و گرفتگي عروق و از بين بردن لكه هاي پوست و ... نيز مفيد دانسته شده است .

چوپانها از شاخه هاي خشك آن براي درست كردن آتش استفاده مي كنند زيرا خيلي زود آتش گرفته و گرماي خوبي هم دارد . پرندگان نيز بر شاخه هاي آن اآشيانه مي سازند و به دليل خار دار بودن از گزند صيادان در امان مي باشند .


نظرات شما عزیزان:

آرش کیان
ساعت18:17---14 فروردين 1400
سلام برای صمغ گیری انزروت رو چطوری و چه زمانی باید برش زد؟
پاسخ:با سلام و تشکر از بازدیدتون . صمغ انزروت خود به خود تراوش می کند و معمولا با تیغ زدن جمع آوری نمی شود اما فصل برداشت آن معمولا فصل بهار است .


اسدی
ساعت12:37---2 مهر 1395
سلام ضمن تشکر از مطالب مفیدتان،ممنون میشوم راجع به ویژگیهای گیاهی این گونه(انزرروت) مانند روش تکثیر،میزان آب مورد نیاز و همچنین چگونگی امکان تهیه این گیاه راهنمایی فرمایید، ضمنا آیا از این گیاه به عنوان یک حصار طبیعی دور باغات برای جلوگیری از ورود حیوانات و انسانها میتوان استفاده نمود؟
متشکرم
پاسخ:سلام . ممنون از نظر لطف شما . در منطقه ما (جنوب فارس) اين گياه خودرو است و به دليل اينكه در فصل تابستان و در گرمي هوا فعاليت چنداني ندارد به آب چنداني هم نياز ندارد . در مورد روش تكثير آن چون خودرو است چندان اطلاعي ندارم . ولي تا آنجا كه من ديده ام گلهاي اين گياه بدون تبديل شدن به دانه مي ريزند و تكثير آن بايد از راهي جز بذر باشد . تحقيق مي كنم اگر به نتيجه رسيدم به شما خبر مي دهم . در مورد قسمت آخر ، بله مي توان چون اين گياه به مراقبت چنداني نياز ندارد و نياز آبي خيلي كمي دارد و مي تواند در صورت اندك رسيدگي به درختچه اي تا ارتفاع 2 متر و پر از خار تبديل گردد كه حصار مناسبي براي باغات مي باشد .


موسوی
ساعت1:16---22 فروردين 1395
با سلام و احترام
من ی سوال دارم راجع این گیاه اینکه آب انزروت چطوری بدست میاد آیا روش بدست آوردن آبش با عصاره گیری صمغش فرق میکنه..؟؟؟ امیدوارم بتونید کمکم کنید خیلی جوابش برام مهمه..
ممنون میشم ازلطفتون
پاسخ:با سلام بر شما . معمولا آن چيزي از اين گياه كه اهميت دارد صمغ گياه است كه از ساقه هاي گياه به صورت خود به خود تراوش مي كند و براي بيرون اوردن آن من تا كنون روشي نشنيده ام . زخم كردن شاخه ها و كارهاي ديگر براي بيرون آوردن صمغ جواب نمي دهد . و از صمغ آن هم عصاره گيري نمي كنند .


حسن
ساعت8:47---26 فروردين 1394
گیاهی که تو تابستان خواب باشه جالبه .

علی
ساعت9:29---21 اسفند 1393
عجب گیاهی چقدر استفاده داره .

mrgm
ساعت22:33---16 دی 1393
جاالب بووود

مطهره
ساعت18:46---15 دی 1393
سلام ممنون میشیم در مورد زبان و لهجه و همین طور مناطق توریستی منطقه تون پست بزارید.در ضمن لینک شدید.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:گياهان دارويي,تنگ طه,انزروت,صمغ,بهار, :: 21:8 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 317
بازدید ماه : 6697
بازدید کل : 258404
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1