تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

در ادامه بيان عجايب هند شاعر به بيان عجايبي كه در بتخانه ها ديده و اعتقادات عجيب مردم به بتها و نيز كارهايي كه برخي بتها انجام مي دهند مي پردازد و در يك مورد هم كه خود به راز عجيب بودن بت پي مي برد آنرا بيان مي دارد اما در بقيه موارد لب فرو مي بندد و گاه به نكوهش بت پرستان مي پردازد .

گرشاسب و مهراج به جزيره اي رسيدند كه مردم وقتي باران مي باريد همه كوزه ها و ظروفشان را پر از آب مي نمودند و گرشاسب از آنها پرسيد اگر باران نبارد شما چه مي كنيد ؟ آنها گفتند :

بتي را نمودند و لوحي به هم    ز مس لوح و آن بت ز چوب بقم

بر آن لوح چون خط يونانيان    چهل حرف و شش هيكل اندر ميان

گفتند چون نياز به باران داشته باشيم اين لوح و بت را بر سر مي نهيم و همه مردان و زنان برهنه شده و خود را فقط با ازاري مي پوشانند و به هر سويي روان مي گردند و ناله سر مي دهند به طوريكه....

لطفا بقيه را در ادامه مطلب مشاهده فرماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 9 مهر 1393برچسب:باران , جزيره رونده , بتخانه , جزيره , شمن, :: 22:55 :: نويسنده : ابوالفضل

در آغاز كتاب عطار بعد از ستايش خدا و نعت پيامبر اكرم به بيان داستان سير و سلوك مي پردازد . در قسمت اول مجمع مرغان را مي گويد . در اين قسمت ابتدا به تعريف از هدهد كه در داستان او نقش پير و مرشد را در طريقت برعهده دارد ، تعريف مي كند و چند خصوصيت او را بيان مي دارد كه يكي از مهمترين خصوصياتي كه بايد هدهد به عنوان پير و مرشد برعهده داشته باشد رازداري مي باشد.

    « تا صاحب سر سليمان آمدي       از تفاخر تاجور زان آمدي

    ديو را در بند و زندان باز دار         تا سليمان را تو باشي راز دار»

بعد به تعريف از چند پرنده ديگر مي كند و هركدام را نيز به خصوصيتي از يك پيامبر دعوت مي نمايد او از طوطي با اشاره به آتش نمرود و ابراهيم ، كبك بااشاره به ناقه صالح ، باز و ماجراي غار و پيامبر اكرم (ص) ، دراج و اشاره به حضرت عيسي ، عندليب و اشاره به آواز داود ، طاووس و اشاره به ماجراي مار و حضرت آدم و ........

لطفا براي ديدن بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:هدهد,طوطي,بلبل,پرنده,گدا ,دختر, :: 1:34 :: نويسنده : ابوالفضل

عطار ابتدا به ستايش خداوند پرداخته و قدرت او در آفرينش را مي ستايد . البته ستايش پروردگار در ابتداي بيشتر آثار عطار وجود دارد و عطار ابتدا به ستايش پروردگار مي پردازد و بعد هم نعت پيامبر گرامي را مي آورد و معمولا بعد از آن هم نعت چهار خليفه را مي آورد .

 در قسمتي ديگر به عنوان بيان قدرت پروردگار به بيان گوشه اي از معجزات و حوادث زندگي چند تن از پيامبران اشاره اي مي كند . به طوريكه اگر كسي با داستان آنها آشنا نباشد چيزي از آن نمي فهمد . اما چون به ماجراهاي زيادي اشاره مي كند كسي كه با زندگي پيامبران آشنا باشد مقدار زيادي از سرگذشت آنان را با خواندن چند بيت مرور مي كند .مانند :

در نگر اول كه با آدم چه كرد         عمرها با وي در آن ماتم چه كرد

باز بنگر نوح را پايان كار            تا چه برد از كافران سالي هزار

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:معجزات,حوادث,پيامبر,عيار ,خليفه, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

فريدالدين عطار نيشابوري . شاعر قرن ششم است او در ابتدا به شغل عطاري مشغول بود. تا اينكه روزي درويشي به او مراجعه نمود و تقاضاي كمك مالي از او نمود و عطار به او جواب رد داد و درويش به او گفت تو كه اينقدر به دنيا و مال دنيا دلبسته اي چگونه مي تواني از آن دل بكني و به دنياي ديگر بروي و در آنجا چه خواهي كرد ؟ عطار هم از او سؤال نمود مگر تو چگونه مي ميري ؟ من هم مانند تو مي ميرم و درويش گفت تو نمي تواني مانند من بميري چرا كه من تعلق خاطري به دنيا ندارم وراحت مي ميرم و آنگاه كاسه چوبي خود را زير سرش گذاشت و خوابيد و در همانجا مرد . عطار از اين حادثه سخت منقلب شد و از آن به بعد به تصوف گراييد . او يكي ازشاعراني است كه آثار زيادي داشته و آثار او را تا 180 تا نوشته اند كه معروفترين آنها الهي نامه ، مصيبت نامه ،مختارنامه، تذكره الاوليا، اسرار نامه و منطق الطير است . در مورد چگونگي وفات او نيز روايات متفاوتي است كه يكي از

معروفترين آنها اين است كه در حمله مغول او اسير مي گردد و يكي از مغولان مي خواهد او را بكشد و يكي از اشخاصي كه عطار را مي شناخته به خان مغول مي گويد حاضرم براي خونبهاي او 1000 سكه بدهم و عطار به خان مغول مي گويد ......... لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 13 شهريور 1393برچسب:منطق الطير عطار,سكه ,مغول, تلميح,هدهد , سيمرغ, :: 17:43 :: نويسنده : ابوالفضل

براي پيدا كردن جمله در زبان فارسي بايد توجه نماييم به جز جمله هايي كه ما به عنوان معمول جمله مي شناسيم و داراي فعل هستند ، عبارات ديگري را نيز به عنوان جمله محسوب مي گردند . مانند شبه جمله ها كه شامل مناداها و صوتها    مي شود . كه گر چه فعلي در جمله وجود ندارد اما در معني جمله فعل موجود است و بنابراين به عنوان جمله حساب      مي گردند و همچنين در برخي موارد فعل جمله به قرينه لفظي يا معنوي حذف مي گردد و ما بايد فعلهاي حذف شده را نيز به حساب آوريم . مانند : ........... لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد . 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:فعل , فارسي , جمله , فعل , منادا , شبه جمله, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

خرید زمین

در شهری یک نفر زمین خود را برای ساختن آپارتمان30 طبقه آماده می کند و چون خودش بودجه برای ساخت آن را ندارد هر طبقه را به شخصی می فروشد او دو طبقه را می فروشد و طبقه سوم را به یک آدم ساده لوح به دو برابر قیمت واقعی می فروشد از قضا این شخص یک رفیق اصفهانی داشته و چون اصفهانی از ماجرا باخبر می شود ......... لطفا بقيه را در ادامه مطلب بخوانيد.



ادامه مطلب ...
جمعه 4 مرداد 1392برچسب:لطيفه,اصفهاني,بهشت,كشيش,قتل, :: 12:35 :: نويسنده : ابوالفضل

داستاني جالب و خنده دار از درايت و البته خوش شانسي زياد ملاي يك مكتب خانه در برابر فرستاده شاه كه با سادگي و صفاي قلب خود و با كمك خدا توانست فرستاده را شكست دهد . اين داستان با داستانهايي كه تا كنون شنيده‌ايد فرق دارد پس براي خواندن آن به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 تير 1392برچسب:ملا, زمين,فصل, فرستاده, سؤال,سيب, :: 1:32 :: نويسنده : ابوالفضل

يكي از زيباترين اشعار پروين اعتصامي شعر گره گشا مي باشد كه با ديدي طنز البته طنز همراه با تلخي همراه مي باشد . و انسان را به تفكر در رابطه بين خود و خالق يكتا وا مي‌دارد و از او مي خواهد در رابطه‌اش با خداي خود تجديد نظر كند و به جاي وابسته بودن به خلق ناتوان خدا يا عوامل مادي به خالق توانا اميدوار باشد . لطفااين شعر زيبا را در ادامه مطلب مطالعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 17 تير 1392برچسب:پروين , گره‌گشا,رهنورد , بيمار , سائل, :: 23:5 :: نويسنده : ابوالفضل

یکی از زیباترین غزلهای خواجه شیراز به نظر اینجانب غزل زیر است که در نسخه قدسی آمده و در دیگر نسخه های معروف مانند قزوینی - غنی و خانلری و هوشنگ ابتهاج ( سایه ) و نیساری نیامده است .( میرزا محمد قدسی که از سادات داراب می باشد ومختصری از شرح حال او در پست قدسی دارابی آورده ام ) لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 4 تير 1392برچسب:حافظ , غزل , شاه بيت , قدسي , ابتهاج, :: 23:46 :: نويسنده : ابوالفضل

محمد قدسي دارابي ( گردآوري ديوان حافظ )

علي، ابن ميرزا سلطان علي از سادات حسيني اند.نامش ميرزا محمد ابن ميرزا فتح  اجداد و اقوامش از افراد صاحب نفوذ چه در زمان قدیم چه در زمان حال داراب بوده و از افراد با مکنت اینجا می باشند با اینکه اجدادش تماما ً دارابی می باشند اما در شیراز متولد شد و در این شهر روزگار گذرانید  . او از سادات حسینی است. قدسی از خواص شاگردان شیخ مفید ، صاحب "مرآت‌الفصاحه" ، بود که توانست در خدمت استاد در زمینه علوم ادبی .... لطفا بقيه را در ادامه مطلب مطالعه فرماييد



ادامه مطلب ...
دو شنبه 3 تير 1392برچسب:حافظ, شيخ مفيد, شعر , ادبي , قدسي , دارابي, :: 21:59 :: نويسنده : ابوالفضل

دستور زبان

تشخیص اجزای جمله : فعل ،  فاعل  ،  مفعول  ،  قید

برای نحوه تشخیص ساده اجزای جمله به ادامه مطلب بروید .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:دستور زبان,فعل,فاعل,قيد, :: 18:30 :: نويسنده : ابوالفضل

 

دودمان پس از اسلام

 

 

پس از حمله اعراب به امپراطوري بزرگ ايران و شكست ساسانيان از اعراب ، اعراب كه از ديرباز زير سلطه ايرانيان بودند حالا مجالي يافتند تا قوم آريا را تحقير نمايند آنها از هيچ كاري جهت تحقير ايرانيان خودداري نمي كردند . در اين بين ايرانيان نيز كه پس از شكست در مقابل اعراب شوكه شده بودند تا سالها تحت سلطه كامل اعراب بودند تا اينكه در دوران طاهريان كه ابتدا به كمك ابومسلم بني عباس را به قدرت رساندند بعدها كه به حكومت خراسان رسيدند  ، طاهر ذواليمينين در خطبه نماز نام خليفه را نبرد و.... بقيه در ادامه مطلب

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 10 بهمن 1391برچسب:ايران , صفويه , پهلوي , زنديه , خلفا , مغول, :: 11:26 :: نويسنده : ابوالفضل

داستاني جالب درباره زني كه با نقشه هاي جالب هميشه در شرط بندي هاي خود برنده مي شد .یك روز خانمی با يك كيف پر از پول به يكي از بزرگترين شعب بانك كانادا مراجعه نمود و حسابي با موجودي 1 ميليون دلار افتتاح نمود. سپس به رئيس شعبه گفت به دلايلي مايل است شخصاً مدير عامل آن بانك را ملاقات كند و طبيعتاً به خاطر مبلغ هنگفتي .... لطفا به ادامه مطلب مراجعه نماييد .

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:برنده , شرط بندي , بانك كانادا , زن خوش شانس, :: 20:1 :: نويسنده : ابوالفضل

یکی از زیباترین غزلیات حضرت حافظ که درباره امام زمان می باشد را در این قسمت قرار دادم امیدوارم خوشتان بیاید .

 

ای دل ریش مرا با لب تو حق نمک      حق نگه دار که من می‌روم الله معک

 

 

تویی آن گوهر پاکیزه که در عالم قدس    ذکر خیر تو بود حاصل تسبیح ملک

درخلوص منت ارهست شکی تجربه کن   کس عیار زر خالص نشناسد چو محک

 

 

برای خواندن بقیه و برداشت من از غزل به ادامه مراجعه نمایید .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:دل ریش , بوس , وعده ,امام زمان , حافظ, :: 18:1 :: نويسنده : ابوالفضل


 یکی از مهمترین عواملی که در تقویت انشا مؤثر می باشد آشنایی دانش با نمونه های انشای خوب یا به عبارتی داشتن الگوی مناسب می باشد . تا دانش آموز بتواند با توجه به آن الگو خود به خلق آثار چدید بپردازد . پس اولین قدم در راه انشا نویسی خوب ، داشتن مطالعه و آشنایی با انواع متون قدیم و جدید می باشد . البته متون قدیم برای دانش آموز ابتدایی باید ......... بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
جمعه 12 خرداد 1391برچسب:انشا,ابتدایی,سعدی,مطالعه,دانش آموز, :: 9:50 :: نويسنده : ابوالفضل

زمانی که حضرت ابراهیم بتها را شکست مردم شهر تصمیم گرفتند او را به خاطر اهانت به بتهایشان در آتش بیندازند . پس آتش بزرگی فراهم آوردند تا او را با منجنیق در آتش اندازند . در این زمان جبرئیل نزد ابراهیم آمد و او را از ماجرا با خبر نمود و گفت آیا کمکی .......... بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:ابراهیم,جبرئیل,آتش,نمرود,منجنیق, :: 19:43 :: نويسنده : ابوالفضل

باز هم خواب ریاضی دیده ام    خواب خطهای موازی دیده ام

 

 

خواب دیدم خوانده ام ایگرگ زگوند  خنجر دیفرانسیل هم گشته کند              

  از سر هر جایگشتی می پرم       دامن هر اتحادی می درم

 

 

 

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:ریاضی,خواب,دامن,دیفرانسیل, :: 22:40 :: نويسنده : ابوالفضل

دختر یکی از بزرگان از اسب به زمین افتاد و باسنش در رفت . در شهر طبیب زنی وجود نداشت که باسن دختر را جا بیندازد . از طرفی چون دختر خیلی پایبند به اصول مذهبی اش بود اجازه نمی داد مردی به باسنش دست بزند و........ بقیه در ادامه



ادامه مطلب ...
دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:طبیب,گاو,فربه,باسن,دختر,پاهای دختر, :: 1:9 :: نويسنده : ابوالفضل

در یک باغ وحش در لندن در ازای بازدید از حیوانات باغ وحش به جز پول گاهی از افراد سگ یا گربه‌ای می‌گرفتند تا آنها را به عنوان غذا به جانوران وحشی بدهند .

یک روز شخصی سگ کوچکی را در خیابان پیدا کرد و...                بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:تولستوی,داستان,باغ وحش,شیر,خیابان,سگ, :: 22:23 :: نويسنده : ابوالفضل

مال هم مایه سربلندی و آسایش است  و هم سبب خواری و پریشانی . اگر به آیین خرد صرف شود آفریننده شادی و برآورنده نام نیک است  اما اگر بنهند و نخورند یا چنانکه باید بکار نبرند بهای سنگ و گوهر شاهوار یکی است . بزرگمهر حکیم

برترين دانش ها يزدان پرستي است . بزرگمهر حکیم



ادامه مطلب ...
شنبه 5 آذر 1390برچسب:فردوسی,بزرگمهر,حکیم,جوان,افسانه,خرد,هدیه, :: 23:21 :: نويسنده : ابوالفضل

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 342
بازدید دیروز : 146
بازدید هفته : 1083
بازدید ماه : 5755
بازدید کل : 251994
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1