تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

به جدولهايي جادويي گفته مي شود كه مجموع هر سطر يا ستون و يا قطرهاي آن برابر شود . براي تشكيل مربعهاي جادويي روشهاي زيادي وجود دارد كه يكي از بهترين و ساده ترين اين روشها ، روشي هست كه به روش هندي معروف شده است . البته اين روش مخصوص مربعهايي با تعداد خانه فرد مي باشد و براي مربع هايي با تعداد خانه زوج روش ديگري وجود دارد .

مطابق اين روش ابتدا اولين عدد مربع جادويي را در اولين خانه زير خانه مركزي قرار مي دهيم و بعد به صورت اريب عدد نويسي را به سمت پايين ادامه مي دهيم و هر وقت از جدول خارج شديم عدد را به خانه متناظر خود در بالا و اگر در سمت راست بود به سمت چپ ..... لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 23 اسفند 1392برچسب:مربع جادويي , روش هندي , جدول , خاصيت , قرينه, :: 1:40 :: نويسنده : ابوالفضل

در اين قسمت 10 سرگرمي ساده رياضي را قرار داده ام اميدوارم مورد رضايت شما قرار گيرد .

1 - يك فروشنده تعدادي تخم مرغ داشت كه برخي كوچك و برخي بزرگ بودند اما تعداد تخم مرغ هاي كوچك و بزرگ با هم مساوي بودند او آنها را از هم جدا كرد و تخم مرغ هاي بزرگ را هر2 عدد 500 تومان و تخم مرغهاي ريز را هر 3 عدد 500 تومان فروخت . در روز بعد باز هم مانند روز اول و به اندازه روز اول تخم مرغ داشت اما آنها را جدا نكرد و هر 5 تخم مرغ را 1000 تومان فروخت او حساب كرد در روز دوم 3500 تومان نسبت به روز اول كمتر پول گيرش آمده حساب كنيد او در هر روز چند تخم مرغ فروخته است ؟



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:فروشنده , ليتر , تخم مرغ , علمي , داستان ,مجلس, :: 11:43 :: نويسنده : ابوالفضل

در اين قسمت جواب معماها و سرگرمي هايي رياضي كه در پست قبل قرار داده ام را آورده ام تا شما عزيزان پس از پاسخ دادن به آن ها از جواب خود مطمئن شويد .

1 –  210   تخم مرغ بزرگ مي شود 52500 تومان و 210 تخم مرغ كوچك مي شود 35000 تومان كه مجموعا مي شود 87500 تومان و در روز دوم دو تا 210 يعني 420 تخم مرغ .... لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:رياضي , معما , سرگرمي , علمي, معادله, :: 11:31 :: نويسنده : ابوالفضل

نوار موبيوس

نوار موبيوس مانند يك نوار معمولي كه به صورت حلقه در آمده باشد مي باشد . البته تفاوت آن با نوار معمولي در اين است كه قبل از چسباندن دو لبه به هم يكي از لبه ها را 180 درجه مي چرخانيم .و بعد دو لبه را به هم مي چسبانيم .  اين نوار داراي خاصيتهاي جالبي مي باشد البته مي توان قبل از چسباندن به جاي يك چرخش 180 درجه اي آن را دو با ر يا بيشتر بچرخانيم كه در هر بار خاصيت آن فرق مي كند . لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:موبيوس , مرحله , خاصيت , درجه , شگفت انگيز , , :: 22:40 :: نويسنده : ابوالفضل

اگر تعدادي پاره خط به طور موازي با هم و به فاصله مساوي از هم رسم كنيم ( البته تعداد پاره خط ها و همچنين اندازه آن ها مهم نيست حتي اگر پاره خط ها با هم هم اندازه نباشند هم در نتيجه اثري نخواهد داشت ). در اينجا ما 11 پاره خط رسم كرده ايم ، بعد خطي را چنان رسم مي كنيم كه از بالاترين نقطه پاره خط اول به پايين ترين نقطه پاره خط آخر برسد . حال اگر كاغذ را از روي همين خط ببريم و آنرا به اندازه فاصله پاره خط ها به سمت چپ ببريم مشاهده مي كنيم ... لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:پاره خط , موازي , كاغذ , متولد , دايره, :: 23:46 :: نويسنده : ابوالفضل

تقسيمي داريم كه تمام رقمهاي آن به جز رقم 8  حذف شده اند . اما مي دانيم كه در هر قسمت چند رقم قرار دارد . با همين اطلاعات و قواعد رياضي مي خواهيم تمام ارقامي را كه در تقسيم مي باشد را بنويسيم و مقسوم و مقسوم عليه و خارج قسمت آنرا پيدا كنيم .

لطفا براي مشاهده تقسيم و نيز پيدا كردن ارقام آن به ادامه مطلب مراجعه نماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 22 دی 1392برچسب:تقسيم , حذف , مقسوم , مقسوم عله , خارج قسمت, :: 23:23 :: نويسنده : ابوالفضل

در زمانهاي قديم در روم براي مجازات گروهي كه قرار بود به دار آويخته شوند ابتدا محكومان را به صورت دايره به صف مي كردند  و بعد يك در ميان آنها را اعدام مي كردند تا جايي كه فقط يك نفر مي ماند تا برود و شرح ماجرا را براي عبرت به ديگران بگويد . 

اگر در يك ماجرا تعداد محكومان 1000 نفر باشد و اولين اعدامي شماره يك باشد و به ترتيب يك در ميان اعدام گردند تا به آخر و باز اينكار ادامه يابد ،نفر چندم زنده مي ماند تا ماجرا را براي ديگران بيان نمايد ؟

 لطفا براي ديدن جواب به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

پيدا كردن اعداد اول

 بسياري از رياضي دانها در پي يافتن فرمولي براي تشخيص راحت اول بودن يا اول نبودن بوده و هستند اما تا كنون فرمول دقيقي كه بتوان با آن اعداد اول را از غير اول تشخيص داد به دست نيامده است . اما در اين بين برخي فرمولهايي را ساخته اند كه براي پيدا كردن چندين عدد اول كاربرد دارد از جمله اين افراد يكي لژاندر مي باشد كه رابطه ي زير را كشف نمود كه براي 29 عدد داراي جواب درست مي باشد يعني اگر مقدار   را از 0 تا 28 بگيريم جواب به دست آمده عددي اول  .......... براي ديدن فرمول و بقيه به ادامه مطلب مراجعه نماييد . 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 22 آبان 1392برچسب:اعداد اول,رياضي , اعداد , فرمول , زوج , مضرب, :: 21:32 :: نويسنده : ابوالفضل

در برخي كشورها مبناي شمارش اعداد بر مبناي 6 رقم در هر طبقه مي باشد و در برخي كشورها مبناي شمارش 3 رقم در هر طبقه مي باشد . مثلا در كشورهايي مانند آلمان انگليس و برخي كشورهاي شمال اروپا مبناي شمارش بر اساس 6 رقم در هر طبقه مي باشد و طبقات نيز به ترتيب....    بقيه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
شنبه 18 آبان 1392برچسب:اعداد , طبقه بندي , ميليون , فرانسه , آلمان, :: 20:17 :: نويسنده : ابوالفضل

خرید زمین

در شهری یک نفر زمین خود را برای ساختن آپارتمان30 طبقه آماده می کند و چون خودش بودجه برای ساخت آن را ندارد هر طبقه را به شخصی می فروشد او دو طبقه را می فروشد و طبقه سوم را به یک آدم ساده لوح به دو برابر قیمت واقعی می فروشد از قضا این شخص یک رفیق اصفهانی داشته و چون اصفهانی از ماجرا باخبر می شود ......... لطفا بقيه را در ادامه مطلب بخوانيد.



ادامه مطلب ...
جمعه 4 مرداد 1392برچسب:لطيفه,اصفهاني,بهشت,كشيش,قتل, :: 12:35 :: نويسنده : ابوالفضل

داستاني جالب و خنده دار از درايت و البته خوش شانسي زياد ملاي يك مكتب خانه در برابر فرستاده شاه كه با سادگي و صفاي قلب خود و با كمك خدا توانست فرستاده را شكست دهد . اين داستان با داستانهايي كه تا كنون شنيده‌ايد فرق دارد پس براي خواندن آن به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 تير 1392برچسب:ملا, زمين,فصل, فرستاده, سؤال,سيب, :: 1:32 :: نويسنده : ابوالفضل

داستاني جالب درباره زني كه با نقشه هاي جالب هميشه در شرط بندي هاي خود برنده مي شد .یك روز خانمی با يك كيف پر از پول به يكي از بزرگترين شعب بانك كانادا مراجعه نمود و حسابي با موجودي 1 ميليون دلار افتتاح نمود. سپس به رئيس شعبه گفت به دلايلي مايل است شخصاً مدير عامل آن بانك را ملاقات كند و طبيعتاً به خاطر مبلغ هنگفتي .... لطفا به ادامه مطلب مراجعه نماييد .

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:برنده , شرط بندي , بانك كانادا , زن خوش شانس, :: 20:1 :: نويسنده : ابوالفضل

در شش جعبه تعدادی گوی قرار داده ایم اگر با گوی های جعبه اول تعداد گوی های تمام جعبه های دیگر را دو برابر کنیم و بعد با گوی های جعبه دوم تمام جعبه ها به جز خودش را دوبرابر کنیم و این عمل را برای بقیه جعبه ها انجام دهیم در پایان در هر جعبه 256 عدد گوی داریم . آیا می توانید تعداد گوی های هر جعبه را در ابتدا معین نمایید ؟ برای یافتن پاسخ به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:ریاضی,عملیات,گوی,سرگرمی,بازی, :: 1:36 :: نويسنده : ابوالفضل

درون یک جعبه مکعب شکل که وزن آن 3 کیلوگرم می باشد  یک گلوله آهنی قرار داده ایم که وزن آن22 کیلو گرم می باشد و قطر آن برابر طول یک ضلع مکعب می باشد .  اگر به جای این گلوله 8 گلوله آهنی که قطر هر کدام نصف قطر گلوله بزرگ باشد قرار دهیم به نظر شما آیا وزن جعبه با گلوله ها از 25 کیلوگرم بیشتر می شود یا کمتر ؟ حال اگر به جای 8 گلوله 27 گلوله که قطر هر کدام ثلث قطر گلوله بزرگ می باشد قرار دهیم ،؛به نظر شما وزن جعبه چه تغییری خواهد کرد ؟ اگر 32 گلوله که قطر هر کدام یک چهارم گلوله بزرگ است قرار دهیم چطور ؟ برای دیدن جواب به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:مکعب , جعبه , گلوله , شعاع , حجم, :: 23:17 :: نويسنده : ابوالفضل

 100 در بین اعداد یک عدد جالب می باشد . این عدد از مجموع چهار عدد 4 و 12 و 20 و 64 به دست می آید . حال اگر چهار عمل اصلی را روی این اعداد با عدد 4 انجام دهیم در هر یک از چهار عمل پاسخ 16 خواهد بود ......... بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
جمعه 6 مرداد 1391برچسب:عدد, 100,جالب, :: 18:4 :: نويسنده : ابوالفضل

در این قسمت تعدادی سرگرمی فکری جهت تقویت ذهن و نیروی تفکر شما گذاشته ام . تمام جواب سؤالها آسان می باشد و فقط نیاز به کمی دقت و استفاده از فکر می باشد .

1 - مگسی بر سطح جانبی داخل یک استوانه ی شیشه ای و در فاصله ی 6 سانتی متری از درب ظرف نشسته است او یک قطره عسل را درست در روبه روی خود و در بیرون ظرف و در فاصله 7 سانتی متری از کف ظرف قرار دارد را می بیند و از کوتاهترین راه ممکن به طرف قطره عسل حرکت می کند و پس از ......... لطفا بقیه را در ادامه مطلب دنبال کنید .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 13 تير 1391برچسب:سرگرمی,فکری,مثلث,اعداد,گنجایش, :: 19:14 :: نويسنده : ابوالفضل

باز هم خواب ریاضی دیده ام    خواب خطهای موازی دیده ام

 

 

خواب دیدم خوانده ام ایگرگ زگوند  خنجر دیفرانسیل هم گشته کند              

  از سر هر جایگشتی می پرم       دامن هر اتحادی می درم

 

 

 

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:ریاضی,خواب,دامن,دیفرانسیل, :: 22:40 :: نويسنده : ابوالفضل

شخصی زنی بسیار زشت داشت به طوریکه رغبت نگاه کردن به او را هم نداشت . شبی به خانه آمد و تا کلی وقت زنش را خیره خیره نگاه می کرد . زنش علّت را از او پرسید .جواب داد امروز زنی بسیار زیبا دیدم .....



ادامه مطلب ...
سه شنبه 20 دی 1390برچسب:عزرائیل,معلم,قبض,کریم,زیبا, :: 19:52 :: نويسنده : ابوالفضل

خاصیت جالب یک عدد

عدد12345679یعنی اعداد یک رقمی به جز 8 عدد جالبی هست زیرا اگر آنرا در 9یا یکی از مضربهای 9 تا 81 ضرب کنیم جواب همیشه تکرار یک رقم می باشد . ......   بقیه در ادامه مطلب

     



ادامه مطلب ...
یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:جالبترین,عدد,معکوس,تقسیم,تکرار, :: 18:34 :: نويسنده : ابوالفضل

در این قسمت چند روش ساده در بعضی ضربها را برایتان قرار داده ام امیدوارم مورد پسندتان واقع شود .

  ضرب یک عدد در 9

برای ضرب اعداد در عدد 9 ابتدا دو دستمان را به طرف خودماان می گیریم و همه انگشتان را باز نگه می داریم .بعد از سمت چپ شمرده تا به انگشتی که می خواهیم در 9 ضرب کنیم برسیم آنرا می خوابانیم . حال انگشتان سمت چپ دهگان و انگشتان سمت راست یکان حاصلضرب است مثلاً برای ضرب 9 در 7 باید انگشت هفتم از چپ را خواباند که 6 انگشت در چپ و سه انگشت در راست می باشد پس جواب 63 می شود.

ضرب عدد در 5 , 25 , 125

برای ضرب یک عدد در 5 ابتدا عدد را نصف کرده سپس آنرا در 10 ضرب می کنیم. مثال 78 ضرب در 5 ابتدا نصف 78 می شود 39 که در 10 می شود 390

برای ضرب عدد در 25 یا 5/2 ابتدا عدد را تقسیم بر4 کرده بعد در 10 برای 5/2 و 100 برای 25 ضرب می کنیم مثال 76 ضربدر 25 ابتدا 74 را بر 4 تقسیم می کنیم که می شود5/18 که در 100 می شود 1850 

برای ضرب در 125 باید ابتدا عدد را بر 8 تقسیم و بعد در 1000 ضرب نماییم.

یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:ضرب,آسان,نصف,عدد, :: 18:26 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - با شش چوب کبریت چهار مثلث هم اندازه که طول ضلع هر کدام برابر یک چوب کبریت باشد بسازید.

2 - با 12 چوب کبریت 6مربع که مساحت هر کدام برای دیدن بقیه به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب ...
جمعه 15 مهر 1390برچسب:ساعت ,سکه,تومان,سطح,نیلوفر,خسرو, :: 15:54 :: نويسنده : ابوالفضل

برای دیدن جوابها به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



ادامه مطلب ...
جمعه 15 مهر 1390برچسب:سطح,نان,فاصله,چوب کبریت,لیتر, :: 15:42 :: نويسنده : ابوالفضل

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 152
بازدید دیروز : 256
بازدید هفته : 408
بازدید ماه : 6788
بازدید کل : 258495
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1